‘Benzinestation zonder extra’s loont niet’

Door Nelly Schouw-Zaat

Benzinestation Tanqplus van Poeldijker Hans van Tol is de afgelopen maanden ingrijpend veranderd door vernieuwingen en technische verbeteringen aan tanks en pompen. Een benzinestation heeft tegenwoordig veel extra’s: een winkel, autowasserette en wasmachines waar kleding gewassen wordt. ‘Alleen brandstof verkopen is niet genoeg om een bedrijf te exploiteren. Met een breder aanbod trek je ook meer publiek aan’. Naast renovatie van tanks en nieuwe benzinepompen is ook het bedrijf Van Tol veranderd. Sinds 1 januari is dochter Kelly van Rijn-van Tol (30) directeur-aandeelhouder. Van Tol exploiteert onder de naam Tanqplus 21 bemande pompstations met shops. Kelly woont met haar man en twee zoons in ’s-Gravenzande, vader Hans bleef Poeldijk trouw en woont nog altijd en met plezier in het huis aan de Jan Barendselaan dat zijn vader Wim van Tol in 1959 liet bouwen.




‘Mijn opa was al bezig met transport’, vertelt Hans van Tol (63) aan Poeldijk Nieuws. ‘Hij vervoerde groenten en fruit naar de veiling met zijn schuit ‘Geertruda’. Vervoer over water werd wegvervoer. Mijn vader overleed jong, zijn broer Martin zette het bedrijf voort. Al voor de Tweede Wereldoorlog had Van Tol vrachtwagens. Die moesten in de oorlog aan de Duitsers worden afgestaan, na de bevrijding konden ze terug worden gekocht. Het wagenpark groeide met vrachtwagens van de merken Bedford, Mercedes en vooral Daf. We verkochten ook de Dafjes personenauto’s! In de jaren ’70 kwam de oliecrisis die een aantal jaren duurde. Toen was er weinig groei in verkoop van autobrandstof; daarna groeide het autoverkeer sterk en kwamen er eigen benzinepompen op het terrein, het autopark moest natuurlijk regelmatig schoongemaakt worden. Wij besloten te specialiseren in exploitatie van pompstations, logisch dat er ook een autowasserij kwam. De meeste autorijders gingen in die jaren niet naar de wasserette maar langzamerhand werd het gemeengoed de auto van tijd tot tijd goed te wassen. We weten dat straatvuil, vooral in de winter, de onderkant van de auto en de lak geen goed doet.’






Renovatie en vernieuwing voltooid
In 2001 werd de vestiging aan de Jan Barendselaan uitgebreid met een autowasserette met twee boxen. Herfst 2019 werd het tijd voor renovatie, omdat tanks elke vijftien jaar geïnspecteerd moeten worden. Voorschrift is dat die controle in de tank is; elke tank moet worden opgegraven en aan twee kanten open gemaakt. Er wordt gecontroleerd of de coating goed is, als die in orde is volgt goedkeuring. Als die niet goed is moet de tank uit de grond en vernieuwd worden, ook leidingen moeten worden vernieuwd. Van Tol besloot de benzinepompen ook te vernieuwen. Hans: ‘Dat kostte veel tijd, vooral omdat nieuwe pompen niet zomaar de volgende dag geleverd worden. Het hele karwei is nu voltooid, alleen de bestrating is nog niet overal goed op orde. Dat hopen we binnenkort ook achter de rug te hebben’.




Nieuwe benzinemengsels
Hoe moet de consument omgaan met nieuwe soorten benzinemengsels? ‘De overheid stelt dat het nieuwe mengsel E10 gebruikt moet worden voor auto’s vanaf bouwjaar 2000. In die brandstof moet 10% plantaardige brandstof bijgemengd zijn, zodat auto’s minder fossiele grondstoffen gebruiken. Oudere types en tweewielers kunnen beter op superplus E5 blijven rijden. Gelukkig kunnen wij dat na de verbouwing ook weer aanbieden’.

Author: Poeldijk

Geef een reactie